Kehittämispäivästä vauhtia kehittämiseen

Tammikuun 22.päivä kokoonnuimme Hyvinvointia edistävät oppimisympäristöt NÄKYVÄKSI - hankkeen ensimmäiseen kehittämispäivään. Kehittämispäivät ovat yhteiskehittämisen päiviä, joissa on 1-2 edustajaa kaikista 16 kehittämistyöhön osallistuvasta yksiköstä. Kehittämispäivässä mukana olleet toimivat hankkeen yhteyshenkilöinä työyhteisöissään vieden kehittämispäivästä tietoa koko työyhteisölle.

Kehittämispäivän tavoitteena oli, että päivän jälkeen jokaiselle osallistujalle olisi selvää, mitä kehittämistyössä tapahtuu kevään 2020 aikana ja millä aikataululla asioita pitää ola tehtynä.

Koska kaikissa hienoissa tapahtumissa on istumajärjestys, oli koordinaattori tehnyt sellaisen myös kehittämispäivään. Istumisjärjestyksen ideana oli jakaa osallistujat seudullisesti ryhmiin niin, että jokaisessa ryhmässä oli kahdesta tai kolmesta eri kunnasta olevan työyhteisön edustajia. Näissä pöytäryhmissä työskentelimme suurimman osan päivästä.

Päivän aikana kävimme läpi henkilöstön vuorovaikutuksen arvioinnin lomakkeen ohjeistuksineen. Lisäksi jaoimme videointikokeilujen antia ja kävimme läpi videoinnin ohjeistusta. Sekä vuorovaikutuksen arvioinnin että videoinnin ohjeistukseen teimme pieniä viilauksia käytyjen keskustelujen pohjalta.

Päivän päätteeksi uppouduimme vuorovaikutuksen arvioinnin kriteerien avaamisharjoitukseen. Kansallisen Koulutuksen Arviointikeskuksen laadun arvioinnin indikaattoreita avaten tehdyt vuorovaikutuksen arvioinnin kriteerit avataan tiimeissä vielä ennen arvioinnin tekemistä kasvattajan konkreettiseksi toiminnaksi. Tätä harjoittelimme ryhmissä, jotta kriteerejä on helpompi lähteä avaamaan tiimissä.


Kehittämispäivästä kerätyn palautteen mukaan päivälle astettu tavoite täyttyi. Osallistujat kertoivat palautteissaan vievänsä päivästä mukanaan työyhteisöön selkeät ohjeet siitä, miten kevään 2020 aikana kehittämistyössä toimitaan. Lisäksi eväinä työyhteisöön vietiin positiivista asennetta, kiireettömyyttä, innostusta ja paljon ideoita jaettavaksi. Palautteiden keskiarvo oli asteikolla yhdestä viiteen 4.5.

Kehittämistyö jatkuu vuorovaikutuksen itsearvioinnilla ja henkilöskohtaisten kehittämiskohteiden määrittelyllä. Ennen huhtikuussa olevaa kevään toista kehittämispäivää tehdään myös henkilöstön ja lasten välisen vuorovaikutuksen videointia. Videoinnista saaduista kokemuksista lisää seuraavissa blogiteksteissä.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Hyvinvointia positiivisen pedagogiikan kokeiluin

Hyvinvointia edistävien oppimisympäristöjen kehittämistyön tulokset NÄKYVÄKSI

Vertaisvuorovaikutus ja ryhmän ilmapiiri NÄKYVÄKSI