NÄKYVÄKSI- hankkeen syksyn 2019 kuulumisia


Hyvinvointia edistävät oppimisympäristöt NÄKYVÄKSI on  Opetushallituksen rahoittama,10 kunnan yhteinen varhaiskasvatuksen kehittämishanke, josta käytetään lyhyesti nimeä NÄKYVÄKSI. Hankkeen tavoitteena on kehittää uudenlaisia toimintatapoja lasten hyvinvoinnin vahvistamiseksi varhaiskasvatuksen arjessa, juurruttaa videoiontia oman toiminnan reflektoinnin työtapana varhaiskasvatuksen arkeen sekä luoda Karvin laadun arvioinnin indikaattoreita avaamalla itsearvioinnin väline varhaiskasvatuksen henkilöstön käyttöön.

Syksyn 2019 aikana hankkeessa luotiin yhteistä tietopohjaa kehittämistyölle kouluttamalla hankekuntien varhaiskasvatuksen henkilöstöä psyykkisen ja sosiaalisen oppimisympäristön vahvistamisesta sekä emotionaalisesta saatavilla olosta. Helsingin yliopiston lehtori Eira Suhosen ja tohtorikoulutettava Sivi Harkoman koulutukset saivat todella hyvää palautetta osallistujilta ja niistä saimme hyvää pohjaa kehittämistyölle.

Toinen syksyn 2019 tavoite on ollut luoda hankkeelle Kansallisen Koulutuksen Arviointikeskuksen, Karvin varhaiskasvatuksen laadun arvioinnin indikaattoreita avaten  itsearvioinnin väline, jolla henkilöstö arvioi toimintaansa hankkeen alkaessa sekä hankkeen päättyessä. Itsearvioinnin välineen luominen on ollut työteliäs, mutta antoisa prosessi. Hankekuntien varhaiskasvatuksen henkilöstöstä koostuva kehittäjäryhmä on Ediva Oy:n Sanna Parrilan avustuksella työstänyt välinettä syyskuusta alkaen avaamalla henkilöstön ja lasten välisen vuorovaikutuksen kolmea ensimmäistä indikaattoria sekä vertaisvuorovaikutuksen ja ryhmän ilmapiirin indikaattoria 19 arvioinnin kriteereiksi. Alla olevassa kuvassa on kehittäjäryhmän tunnelmia kehittämistoimintaan liittyen ensimmäisestä kokoontumisesta syyskuussa 2019.



Alkuvuodesta 2020 kokoonnutaan ensimmäiseen seudulliseen kehittämispäivään, jossa  itsearvioinnin väline esitellään henkilöstölle ja pohditaan yhdessä videointiin liittyviä asioita. Tämän jälkeen henkilöstö pääsee tekemään itsearvioinnin, jonka pohjalta he nostavat itselleen kehittämisen kohteen. Kevään 2020 aikana tehdään myös henkilöstön ja lasten välisen vuorovaikutuksen videointia, josta nostetaan esiin henkilöstön vahvuuksia vuorovaikutuksen näkökulmasta.

Kehittämistyö on siis käynnistynyt mukavasti Päijät-Hämeessä ja tästä on hyvä jatkaa kehittämistä vuonna 2020. Toivotan teille kaikille kehittämisintoa vuodelle 2020!





Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Hyvinvointia positiivisen pedagogiikan kokeiluin

Hyvinvointia edistävien oppimisympäristöjen kehittämistyön tulokset NÄKYVÄKSI

Vertaisvuorovaikutus ja ryhmän ilmapiiri NÄKYVÄKSI